Hallgasd meg a legújabb Leadership Híradót
Életünkre nagy hatással zajló külső események (nyávogó macskák, tetőn dolgozó szakemberek, költözés és egyéb melodrámák) próbáltak minket ellehetetleníteni, de a rútul elénk gördített akadályok ellenére is összehoztuk a bűvös 13-as epizód felvételét!
Beszélgettünk az Epic és az Apple csatájáról, egy kompetenciamátrixokban és előléptetésekben használható jó példáról, okos AI-eszközökről valamint a szárnyaló biznisz idióták és hanyatló középvezetők jelenségéről.
Ha hosszabb hallgatnivalóra is vágysz a hétvégén, ajánljuk magunkat: szerdán megjelent a 36. AVK Podcast, amiben arról beszélgettünk, hogy miként őrizd meg saját és csapatod mentális egészségét egy turbulens világban.
Ennek az epizódnak az átiratát a bejegyzés tetején találod. Műsorainkat hallgathatod az Apple, a Spotify és a YouTube felületén, de saját lejátszódban és weboldalunkon is.
Újra elérhető a Fortnite az App Store-ban
És már rögtön az első helyen van az akciójátékok toplistáján. Egyelőre csak az USA-ban, de óriásit nyert az Unreal Engine-t és a Fortnite-ot is fejlesztő Epic Games, akik 5 éve teljes gőzzel nekimentek az Apple “in-app purchase” szabályzatának.
Akkor nem csináltak mást, csak megengedték, hogy a saját oldalukon történjen a fizetés, ezzel kedvezményt biztosítva a játékosoknak. Az Apple órákon belül kitiltotta az Epicet az App Store-ból.
Sokan legyintettek és páran nevettek is rajta, hogy az Epic, ami habár nem kis hal, de az Apple-höz képest mégis apróka, megelégelte a 15-30%-os kezelési költséget, amit az Apple minden alkalmazáson belüli vásárlás után felszámolt. Mindezt úgy, hogy más fizetési módszer használatát kifejezetten tiltotta.
Most viszont úgy néz ki, az Epic nyerte meg a csatát: ráadásul ez a győzelem nem csak az övüké, hanem az összes mobilfejlesztőé is. A bíróság kimondta: nem tisztességes az Apple eljárása, így az egyéb fizetési csatornákat is engedélyezniük kell. A Fortnite így újra elérhető, és 30%-os kedvezményt biztosít, ha valaki náluk fizet, és nem az Apple alkalmazáson belüli fizetési rendszerén keresztül.
Úgy látszik, egy fecske is tud nyarat csinálni: nemrég reagált a Spotify is, megugrott prémium előfizetések számáról és audiókönyv eladásokról jelentettek.
Jó példák kompetenciamátrixhoz és előléptetéshez
Miért ragadtál meg hosszú ideje szenior szinten, és miért nem jön össze a staff+ promó?
Ezt a kérdést tette fel Thiago Ghisi egy LinkedIn posztjában, amiben kifejti a tapasztalatait, amit több mint ötven promotion committee (egy adott csapat, aki előléptetésekről dönt) tagjaként szedett össze.
Ebben a táblázatban 5-5 előléptetést elősegítő és akadályozó tényezőt gyűjtötte össze, nagyon jó, valódi, kézzel fogható példákkal.
A konkrét tartalmon túl nekünk a formátum is nagyon tetszett: sokszor nehézséget okoz, hogy a kompetenciamátrixban a szintek közötti különbségeket és a tényleges szintlépéshez szükséges példákat hogyan fogalmazzuk meg, azon túl, hogy leírjuk, mit kell csinálni az adott szinten.
Kifejezetten hasznos, hogy az akadályozó tényezők is szerepelnek ezen a listán: a legtöbb kompetenciamátrix vagy -keretrendszer csak pozitív, “így csinája, aki már ott van” példákat tartalmaz, miközben a legtöbb előléptetés pont ezek hiánya vagy ellenkezője miatt nem jön össze.
“Kis színes” kulisszatitok: GTD screenshotok
Mefi ismét felfedezett egy GTD-módszert, annak konkrét ismerete nélkül: a Leadership Híradóhoz képernyőmentések formájában gyűjti a héten olvasott érdekességeket, amit aztán a felvétel előtti napon átnéz, hogy a műsortervbe igazítsa.
Ahogy kisPocok be is dobta: ez a módszer a GTD-könyvben is elhangzik, csinálj egy fotót, hangrögzítést, videót, bármit, aztán notóriusan menj át ezeken, hogy biztos ne felejts el semmit.
Nem kell ide modern app és mindenféle űrtechnológiás megoldás, ennél nincs hatékonyabb! Ahogy Anton Gudim méltán híres “Yes, But” mémsorozata is mondja: lehet neked nyolc lencsés megakamerás telefonod, túlnyomórészt úgyis a vízóráról és nyugtákról csinálsz majd fotókat:
Szárnyaló biznisz idióták és hanyatló középvezetők
Ed Zitron főként az AI-ról és a big techről beszél, de nem feltétlen ül a hype vonaton: szerinte is jó dolgokra lesz alkalmas az AI, de kritikusan fogalmaz arról, hogy jelenleg ezek a cégek mit csinálnak a mesterséges intelligencia világában.
Néha kifejezetten sok és szélsőséges a megfogalmazása, de eközben rengeteg hasznos és gondolatot is megoszt hírleveleiben és podcastjeieben.
A legutóbbi valóban hosszú írásában arról a jelenségről ír, hogy jelenleg az üzleti idiotizmus korát éljük: amikor cégvezetőknek sokkal fontosabb az, hogy látványos dolgokat csináljanak, mint hogy valóban eredményeket érjenek el, netalántán az ügyfeleik érdekeit képviseljék.
Ezeknek pedig legerősebb képviselői és életben tartói a hanyatló középvezetők, akik kakasdombként féltik a területüket és eldobható eszközként gondolnak a csapatukra:
The middle manager brain doesn't see a worker as somebody hired and paid for a job, but as an asset that must provide a return. As a result, if another asset comes along that could potentially provide a bigger return — like an offshore worker, or an AI agent — that middle manager won’t hesitate to drop them.
Hogy valóban így van-e? Ahogy fentebb is írtuk: sok és szélsőséges, de közben mindannyian látunk erre napi szinten példákat. Különösen arra vonatkozóan, hogy az AI-hoz és technológiához nem értő vezetők hogyan erőltetik ezt a témát, félve a lemaradástól.
Okos-szemüveg, kijelző nélküli kütyü és AI-ra optimalizált kijelzővédő
A héten is jutott bőven az AI-világ híreiből:
Az OpenAI felvásárolta Jony Ive cégét: mindössze 6,5 milliárd dollárért. Ive korábban az Apple vezető designere volt, szinte minden mostani Apple eszköz az ő eredeti tervei alapján készült és rengeteg olyan jó vagy éppen kevésbé jó tervezési irány köthető a nevéhez, ami mára már iparági normának számít.
Altman és Ive egy kijelző nélküli AI-kütyün dolgoznak: ez az eszköz elvileg “contextually aware”, vagyis érteni fogja, hogy a használója éppen milyen környezetben van, miről beszél stb. Sok mindent még nem tudni róla, de a felvásárlás elég jól rávilágít, hogy nem egy kis garázsprojektről van szó.
Jövőre jöhet az Apple AI-alapú okos-szemüvege: voltaképpen olyan lesz, mint a Meta hasonló terméke, egy elegáns napszemüveg kamerával. Izgatottan majd akkor várjuk, ha a Dragon Ballból ismert fürkész kijelzője is megjelenik ezekben az okos termékekben.
Kijelzővédő fólia, AI-ra optimalizálva: ne keressétek benne a logikát, mi sem nagyon találtuk, de már ilyen is van. High in protein!
Említettük még, hogy milyen volt Fancy előadása a legutóbbi epizódunkkal azonos témában; Trump “Beautiful Big Bill” (egyik, másik) agymenését, az életünkben zajló zavaró-nehezítő körülményeket és azt is, hogy jövő héten valószínűleg rövid, de különleges Leadership Híradóval érkezünk, amelyben a Craft konferenciáról mesélünk majd.
🧡 Like, share, subscribe: ha tetszett az epizód, nyomj ránk egy 5 csillagos értékelést, és kövess minket kedvenc podcast csatornádon:
Apple, Spotify, YouTube
💬 Csatlakozz az AVK Slackhez, ahol a hazai engineering, leadership, product, design és hasonló területen dolgozó szakemberekkel építünk közösséget:
https://avkpodcast.hu/p/slack
📬 Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le bejegyzéseinkről és podcast epizódjainkról. Ha szereted, amit csinálunk, támogasd a munkánkat:
https://avkpodcast.hu/about
Share this post