Nem tudod túlmagyarázni
Rövidnek szánt gondolataim arról, hogy miért fontos vezetőként az over-communication.
Van ez az angol kifejezés, hogy “over-communication”.
Meg van az a magyar mondás, hogy nem kell túlragozni.
Elmondom neked a titkot: ha munkáról van szó, nem tudod túlragozni. Nem tudsz róla eleget kommunikálni. Lehetetlen túlmagyaráznod.
(Szélsőséges vagyok, kezeld kérlek fenntartásokkal a véleményemet: amúgy is egy mezei blogger-podcaster véleményét olvasod, szóval krónikusan és testalkatilag is hajlamos vagyok a hosszú körmondatokra, cáfolva saját magam állítását arra vonatkozóan, hogy túl tudok-e ragozni valamit.)
A minap megkérdezte tőlem valaki, hogy egy apró témáról miért kommunikáltam a csapatnak.
Elsőre nem is értettem a kérdést. Visszaolvastam, hogy valamit rosszul fogalmaztam-e meg. Esetleg leírtam-e valamit, amit nem szabadott volna még megosztani. Vagy mit tudom én, fűtött az imposztorom rendesen.
De nem erről volt szó. Csak arról, hogy a másik fél szerint ez egy “alap, tudott” dolog, nem változott semmi, hát akkor minek róla beszélni? Kicsit mint a régi vicc a bácsival, aki egyszer elmondta a feleségének, hogy szereti, majd szól, ha valami változik.
Hasonlóan a párkapcsolatokhoz, ahol a kommunikáció hiánya inkább okoz nehézségeket, munkahelyen is ritkán láttam arról panaszt, hogy túl sok mindent osztottak meg a vezetők, de annál több embert láttam elhagyni a hajót azért, mert úgy érezte, sötétben tapogatózott.
A felhatalmazó kultúra avagy empowerment egyik alapköve, hogy az embereket képben tartod. Ez nem azt jelenti, hogy mindent is elmondasz nekik, amivel csak extra zajt teremtesz.
Ez egy nagyon nehéz feladat. Tényleg az. Mert ami neked triviálisnak tűnik (mint a fenti példában), az másnak lehet, hogy új infó. És ami neked rendkívüli hír, az másnak trivia. De kísérletezned kell, amíg nem találod meg a jó arányt. És inkább hibázz úgy, hogy túl sok zajt okozol, aztán visszaveszel, minthogy sötétben tartod a csapatodat.
Amikor az emberek úgy érzik, hogy képben vannak, akkor jobban tudnak figyelni a munkájukra, be tudják építeni a hasznos infókat, nő a biztonságérzetük és nem alakul ki bennük egyfajta információra való szomjúság.
A szomjas ember ugyanis mindig talál magának vizet. Ideális esetben vezetőként te vezeted a kommunikációt, te öntöd a vizet a poharába.
Ez azt jelenti, hogy te osztod meg a fontos infókat, tőled tudnak róla először, hozzád fognak jönni kérdésekkel. Nagy baj az, ha nem így történik? Végül is nem. Csak mi emberek úgy működünk (szerintem te is), hogy ha valamire kíváncsiak vagyunk, akkor jó esetben kérdezünk.
De ahogy nem megyünk olyan buliba, ahová nem hívnak, nem is kérdezünk olyat, aki sosem válaszol. Kevésbé jó esetben meg nem is kérdezünk, csak kitaláljuk a hiányzó részeket. Csak ott már nem a vezető fogja a gyeplőt, hanem az imposztorunk, a félelmeink, a folyosón hallott pletykák.
És habár remote környezetben nincs folyosó, organikusan a fontos infók is nehezebben jutnak el a fülekhez és fejekhez. Amíg te vezeted a kommunikációt, addig az emberek hozzád fognak jönni a kérdéseikkel. Azt fogják érezni, hogy fontos a véleményük. Hogy biztonságban vannak. Felhatalmazva érzik majd magukat, és emiatt jobb hangulatban, jobb fókusszal, jobb minőségben fognak dolgozni.
A többit már úgyis tudod, de a keretes szerkezet jegyében: ezért fontos, hogy ha munkáról van szó, nincs olyan, hogy túlragozás. Nem tudsz róla eleget kommunikálni. Lehetetlen túlmagyaráznod.
Próbáld ki hétfőtől, és figyeld meg a hatásait.
Mégha az időjárás nem is erről árulkodik, vége a nyárnak, így végéhez érkezett elszabadult ügynökként zajló szóló tevékenységem is, cserébe visszatérünk hármas formációnkkal. 🫶
Szombat reggel érkezik a legújabb Leadership Híradó, aminek az elejét elfelejtettük felvenni. Szerdán jön a következő AVK Podcast epizód, amiben arról beszélgetünk, mi a helyzet most az IT-s munkaerőpiacon, és hogy miként gyűrűznek át az amerikai változások hullámai kishazánkba. Kedden pedig támogatóink a legújabb Solution Space részt is meghallgathatják.
Iratkozz fel, hogy ne maradj le legújabb agymenéseinkről, és ha szereted, amit csinálunk, támogass minket. Like, share, subscribe!